Máme před sebou léto a mnozí řeší nejen kam, ale nýbrž na čem vyrazit. A už Vás napadlo, že byste si vhodnou motorku půjčili? Nejen o tomto řešení dovolené jsme si popovídali s Martinem Blažkem, vedoucím motopůjčovny v pardubickém Motocentru BARTH.

Jan Remeš, honzis@cmn.cz
foto: autor

Motopůjčovna Motocentra BARTH funguje již třetí sezónu, máte tři skútry a 11 velkých motorek všech kategorií. Převážně značky Yamahy, ale i Triumph a Ducati. Dá se říci, kdo je typický zákazník a co si nejčastěji půjčuje?

Typický zákazník u nás neexistuje. Právě proto, že máme stroje všech objemových i stylových kategorií, tak k nám chodí také lidé všech kategorií. Motorky si půjčují dámy i pánové od 18 do 65 let věku. Co se oblíbenosti modelů týče, hodně frčí naháči řady MT od Yamahy, kde máme možná jako jediný v republice i největší litrovou MT-10 a potom pohodové stylovky XV950, scrabler SCR950 anebo Ducati XDiavel. 

Co je nejčastější důvod, že si člověk přijde motorku vypůjčit?

Většinou se setkáváme s dvojím přístupem. Buď si dotyčný vybírá nový motocykl a chce si důkladně ověřit, zda si vybral dobře. My mu potom cenu zápůjčky odečteme z ceny zapůjčeného stroje. Nebo jde o lidi, kteří z nějakého důvodu nemohou nebo nechtějí vlastnit motocykl, nemají ho kde garážovat nebo jsou časově hodně zaneprázdnění a kvůli několika dnům v roce je pro zbytečné mít vlastní motocykl, jenž akorát ztrácí hodnotu. Pro ně je zajímavou alternativou si stroj několikrát do roka půjčit, nemusejí řešit servis, pojištění, vlastně nic a mohou si pokaždé vyzkoušet jiný motocykl. Nebo jsou případy, kdy má u nás zákazník svůj motocykl na časově náročnou opravu např. po havárii, kde se dlouho čeká na likvidátora od pojišťovny a na tu dobu si půjčuje motocykl od nás. Má v tom případě 50% slevu z ceny půjčovného. 

Jaká je běžná doba zápůjčky

Měli jsme i případ, kdy byla motorka půjčená dva měsíce, ale to byl extrém. Úplně nejběžnější variantou je pět dní, takové ty prodloužené víkendy. My to máme nastavené tak, že se platí za 24 hodin a případě zapůjčení přes víkend, když si zákazník převezme motorku v pátek odpoledne a vrátí ji v pondělí ráno, účtujeme akorát dva dny. Samozřejmě po dobu zápůjčky si u nás zákazník může nechat auto nebo motocykl, na kterém přijel, na střeženém a bezpečném místě. 

Kolik kilometrů za tu dobu lidé najedou?

Počet najetých kilometrů nijak neomezujeme ani nezpoplatňujeme. Půjčíte si motorku a je na Vás, zda zvládnete 20 km nebo 2.000 km. Obvyklý nájezd je kolem tří, maximálně čtyř stovek denně. Paradoxně u velkých motorek se žádné extrémy nekonají, to spíš u těch menší a specialistky jsou na to dámy. Jedna mladá dívka si půjčila na týden malý supersport YZF-R3 a zvládla za tu dobu nakroutit 4.000 km! Teď budeme půjčovat tříkolku Tricity, která na ní chce jet do Chorvatska. Nebo parta klů vyrazila na víkend na Grossglockner a jeden z nich si u nás na to vzal NMaxe, stopětadvacítku skútr. 

Jak tedy slyším, není problém vycestovat na půjčené motorce i do zahraničí. Je pro to nějaký speciální režim, musím to nahlásit dopředu?

Nemusíte, ale je to i ve vašem zájmu. My se také většinou ptáme. Zaprvé pro výjezdy mimo ČR připravujeme zápůjční smlouvy v anglickém jazyce a za druhé potřebujeme naplánovat pravidelný servis. Je rozdíl, když motorka bude jezdit dva dny po Česku nebo pojede na týden k moři. 

To bude zřejmě případ i nyní letních dovolených, kdy, předpokládám, je zájem o zapůjčení motocyklů největší ...

Tak to předpokládáte špatně. Samotné nás to překvapilo, ale půjčovna jede každoročně od dubna a vždy hned naplno. Prázdniny vůbec nehrají roli. Když je hezké jaro, je kolikrát kalendář zápůjček plnější, než když třeba v červnu prší. Nedávno po mně chtěl sám majitel firmy motorku na víkend, ale žádná nebyla! Nicméně je pravdou, že prázdninové termíny bývají plné nejdříve. Na dobu dovolených si lidé rezervují stroje třeba již v lednu, únoru. Někteří zákazníci to dělají i tak, že si u nás zapůjčí obytný vůz, na něj přívěs a motorku, mají kompletní trojkombinaci a vyráží na cesty po Evropě. 

Aha, znamená to tedy, že když jsem si na jaře nezarezervoval termín, už se letos nesvezu? 

Kdepak, tak to není. Máme přehledně udělaný rezervační systém na webových stránkách, kde u každé motorky krásně vidíte, jaká je situace. Obvykle si zákazníci stroje rezervují měsíc až dva dopředu, ale když přijdete na prodejnu a motocykl je volný, není problém, abyste za půl hodiny odjížděly. 

Vidíte, to je vlastně nejdůležitější otázka - co potřebuji, když si chci půjčit motorku? 

Musí Vám být nejméně 18 let, musíte být držitelem příslušného řidičského oprávnění a potřebujete mít s sebou dva doklady totožnosti, řidičák a zpravidla občanku. Půjčovné se platí dopředu převodem, stejně jako vratná kauce, případně to lze stáhnout z platební karty při převzetí motocyklu. Kauce činí 5% z ceny motocyklu, naše stroje jsou havarijně pojištěné právě s pětiprocentní účastí 

Co mám dělat, když s motocyklem havaruji? A co se tak nejčastěji stává? 

Díky bohu, ještě jsme neměli vážnou havárku. Zpravidla to bývají situace, že stroj spadne na místě při manipulaci nebo když nasedá spolujezdec... Takže takové ty páčky, závažíčka, zrcátka, poškrábané nádrže. Nebo třeba odřené kufry - k motocyklům půjčujeme i příslušenství, ať už jde o zavazadla, plachty, helmy nebo třeba navigace, a kufry jsou hodně na ráně. Zejména, když na ně dotyčný není zvyklý. Postup řešení nehody je pokaždé stejný, pokud škoda evidentně přesahuje 5 000 Kč, což je minimální hodnota spoluúčasti, je nutné mít protokol od policie pro řešení pojistné události. Pokud je stroj pojízdný a ještě chcete jezdit, klidně můžete. Jestliže však vyžaduje odvoz, máme pro tyto případy sjednané asistenční služby, a to i pro zahraničí. Nestane se, že byste někde zůstaly vyset s nepojízdnou motorkou. 

Jak se zákazníci staví k případným drobným škodám? Přiznají se nebo zatloukají? 

To je o povaze. Někdy přijde člověk zkroušený, jak kdyby byla motorka na trsátka a je to kvůli banální odřenině, jiný stroj vrací s úsměvem na rtech a pak dělá hrozně překvapeného. Zbytečně, vždycky se na to přijde. Součástí každé zápůjčky protokol s je detailním popisem stavu motocyklu a nemusí tedy mít strach, že bychom po něm chtěli něco, co neudělal. 

Děkujeme za rozhovor