Pustá končina nahání hrůzu, varuje před Dakarem čtyřkolkář Tůma | Skupina BARTH

Šéf BARTH Racing vyráží na sedmý Dakar. Slavný závod mě nadchl, říká Burkoň

K Dakarské rallye se dostal náhodou, když ho jeden ze závodníků oslovil s možností sponzoringu. U nejtěžší motoristické dálkové soutěže Michal Burkoň zůstal několik let. Z pozice šéfa pardubického týmu BARTH Racing vyráží už na svůj sedmý ročník. Za tu dobu v pouštních pustinách prožil mnoho dobrodružných situací a příběhů. „Slavná rallye mě pohltila a nadchla. Tedy to prostředí, zázemí a emoce,“ prohlásil Burkoň, za jehož tým opět pojede jezdec na čtyřkolce Zdeněk Tůma. „Má hodně natrénováno z Afriky a věříme v co nejlepší výsledek.“

2. Saúdská Arábie 2020
5. Saúdská Arábie 2020
3. Saúdská Arábie 2020

Kdy vás poprvé napadlo se zúčastnit Dakarské rallye a proč?

„Mé angažování na Dakaru vzniklo úplně náhodou v roce 2014, kdy mě jako šéfa firem ze skupiny BARTH oslovil s možností sponzoringu Ondra Klymčiw. Ten chtěl jet na motorce Rallye Dakar v Jižní Americe. Původně byl požadavek pouze na finanční příspěvek, nakonec jsme se tehdy dohodli na širší spolupráci. A tak jsem se v lednu 2015 vydal se synem Richardem do Jižní Ameriky jako součást Ondrova týmu, který jsme tehdy nazvali BARTH Racing. Ondra tam tehdy na svém první Dakaru jako nováček uspěl. A mě tam tato slavná rallye pohltila a nadchla. Tedy to prostředí, zázemí, emoce. Přeci jen, celý živost se motám okolo aut a motorek. Tak jsem se rozhodl založit tým a ujmout se organizace účasti na různých závodech, ale hlavně každoroční účastí na rallye Dakar.“

Jak tým v dalších letech rostl?

„Jezdili za nás závodníci jako David Pabiška a Ruda Lhotský na motorkách, Pepa Macháček a Zdenda Tůma na čtyřkolkách, Pepa Macháček dal s námi i Dakar v buggyně, Boris Vaculík s Martinem Plechatým v závodním autě Ford. Závodila s námi v počátcích i Ollie Roučková, tehdy na čtyřkolce. Měl s námi na rallye Dakar jet i Libor Podmol, ale nakonec to kvůli nesouhlasu jeho tehdejšího sponzora v podobě automobilky kterou nezastupujeme, nedopadlo. Tedy, závodní tým BARTH Racing jsem si sám vymyslel, zorganizoval lidi, sehnal finance, techniku, závodníky a během rallye řešil všemožné problémy, které neustále vznikají.“

Co vás na tom nejvíce baví?

„Na Dakar jsou velmi náročné přípravy, které trvají spousta času. Příjemné je, když ke konci listopadu každý rok technika odpluje do místa konání, a je pak trochu klidu. A během lednové rallye mě baví vymýšlet nové věci, řešit denně desítky a stovky různých problémů a situací. Navíc to mám spojené také s tím, že jako skupina BARTH prodáváme auta a motorky různých značek.“

A jak tedy?

„Testujeme každoročně nějaké auto pro importéra značek aut, které zastupujeme jako autorizovaný dealer. Takto jsme testovali například VW Transportér, Škodu Kodiaq, dvě generace vozu VW Tiguan, VW Touareg, a nyní v lednu 2023 budeme testovat vůz Cupra Formentor. Novou španělskou značku Cupra zastupujeme od počátku roku 2023. Stejně tak, náš závodník Zdenda Tůma jezdí na čtyřkolce od značky YAMAHA, kterou zastupujeme již přes 7 let. Mezi naše sponzory patří naši dodavatelé a partneři skupiny BARTH.“

Ale to nejsou vaše veškeré aktivity na Dakaru, že?

„Několik let také se synem Richardem natáčíme pro Českou televizi televizní pořad Dakar za oponou, který se vysílal každý den rallye na ČT Sport. Nyní v lednu 2023 budeme dělat pořad s názvem „Saúdská Arábie za oponou“, a dva díly pořadu poběží na ČT Sport večer 8. 1. a 15. 1. 2023. Tedy, vymýšlíme scénář pořadu, připravujeme témata, místa, námět, a poté každý den s moderátorem Vlastíkem Korcem natáčíme. Ale nejvíce mě asi baví naše parta v našem týmu a všech lidiček okolo. Mám okolo sebe tým perfektních profesionálů, perfektního jezdce na čtyřkolce, který se neustále směje a všechny problémy bere s nadhledem. Je neustálá zábava, sranda, a všechny problémy všichni řešíme s úsměvem a humorem. A i náš skvělý moderátor našich pořadů Vlasta Korec vytváří pozitivní a vtipnou atmosféru. Zažíváme neuvěřitelné příběhy a zážitky. Dostaneme se do míst a situací, kam se normálně člověk nedostane. A také mě baví většina čechů v ostatních týmech, kteří se na Dakaru pohybují, přeci jen za těch 7 let se zažily stovky příběhů a situací, které jsme společně řešili, a vytvořilo se mnoho přátelství.“

Jak je pro vás náročné se účastnit Dakarské rallye a domlouvat všechny věci kolem toho?

„Tím, že během roku řídím skupinu firem, která patří mezi největší dealery aut a motorek v ČR, co má skoro 250 zaměstnanců, a třímiliardový obrat, tak mě organizační záležitosti s rallye Dakar nedělají problém. Navíc většina členů týmu se věnuje činnostem spojených s budování skupiny BARTH celý rok, tak jsme hodně sehraní. Tedy, většina věcí je rutina. Ale pro každý Dakar si vymýšlím nové věci, nové projekty.“

Stane se, že během Dakaru vyřizujete pracovní záležitosti nebo to nejde?

„Občas se podívám na email na mobilu, ale většina spolupracovníků, ale i partnerů a zákazníků skupiny BARTH ví, že jsem v lednu na Dakaru, tak se toho po mě moc nechce (smích). Navíc za těch 25 let co buduji firmy ze skupiny BARTH jsem se obklopil velmi schopnými a loajálními spolupracovníky, kteří mají výjimečné schopnosti a moji důvěru. Tedy firmy mohou fungovat perfektně i bez mé účasti. Dokonce kolegové někdy v žertu říkají, že se těší až budu v lednu na Dakaru, že se jim uleví, že je nebudu otravovat neustále nějakými úkoly, nápady, myšlenkami co jak vylepšit a novými projekty.“ (smích)

Kde bylo pro vás nejvíce zážitků v Jižní Americe, Africe nebo v Saudské Arábii?

„Na to je těžké odpovědět. Každá lokalita má své zajímavosti, výhody a specifika. Je pravda, že za těch 7 let, co se pohybuji v prostředí rallye Dakar, jsem zažil všechny lokality. V Africe, kde jsme letos absolvovali závod Africa Eco Race, který vede po trase původního afrického Dakaru. Je to tam hodně o zážitcích, užít si závody, přátelství a původním duchu africké rallye. Je to hodně rodinná rallye, kdy tam jsou všichni proto, aby si to hlavně skvěle užili. Není to tolik komerční a vypjaté jako Rally Dakar v Saudské Arábii. Na druhé straně v Africe není takové zázemí jako třeba v Saudské Arábii. Jedná se o dost chudé země. Rallye Dakar v Jižní Americe byla hodně rychlá, jezdili se dlouhé etapy a přejezdy, a hodně se měnil terén. Navíc tam byly často záplavy a problémy s počasím, docházelo k častým a nečekaným změnám. Ale byly to krásné trasy závodů v Argentině, Peru, Bolívii, ale i Paraguai a Chile. To v Saudské Arábii jsou trasy hlavně o písku a kamenitých pistách, je to ale obrovská a krásná země, kde mají nádherné hory a i skalní monumenty. Je tady stále co objevovat, země se otvírá návštěvníkům z jiných zemí.

 Kde to bylo pro vás nejvíce adrenalinové?

„Vzpomínám si na zážitek z Jižní Ameriky, kde nám během rallye v roce 2017 vážně onemocněl mechanik Jindra, a nevěděli jsme co mu je. A Jindra odmítal jít do medical centra. V tom měl na čtyřkolce nehodu a vykloubenou ruku Pepa Macháček, a museli jsme oba nějak dostat zpět do Česka. Až v Čechách se zjistilo, že mechanik Jindra měl života ohrožující zdravotní problém. Když to Jindra přežil, tak byl dlouho v rekonvalescenci. Ale měl jsem o něho tehdy obrovský strach. Jindra u mě tehdy pracoval již 20 let jako mechanik v našem servisu Škoda, výlet na Dakar dostal jako dárek, a jeho manželce jsem tehdy před odjezdem slíbil, že na Jindru dám na Dakaru pozor. A dopadlo to bohužel tak, že mu šlo o život. Tehdy v našem týmu v Jižní Americe bylo celkem 26 lidí, byla to pro mě obrovská zodpovědnost mít na starost život tolika lidí. Tehdy jsem se rozhodl, že pokud chci pokračovat v účasti na rallye, tak pouze ve velmi omezeném počtu lidí. Poslední roky náš tým včetně mě a závodníka čítá 7 lidiček, což je přesně ten počet, kdy je to na pohodu.“

Návrhová plocha 7
Návrhová plocha 8
1. Saúdská Arábie 2022

Byla také nějaká příhoda, která byla nebezpečná přímo pro vás?

„Ano. Zajímavý zážitek jsme zažili v říjnu 2022 v africké Mauritánii v rámci závodu Africa Eco Race, kdy naše asistenční a novinářská auta našeho týmu BARTH Racing zatkli nějací zahalení vojáci se samopaly uprostřed ničeho v poušti. Sebrali nám bezdůvodně veškeré doklady, nechali nás ve 45 stupních slunci napospas. Nic nám neřekli, jen něco mumlali a vypadali velmi drsně. To jsem se poprvé na rallye docela bál. Nakonec jsme přes pořadatele soutěže Africa Eco Race, který zařídil přes prezidenta Mauritánie intervenci u vojenských složek, aby byli vojáci staženi. Ale nebylo to příjemné. Obecně Mauritánie je extrémně chudá země, a opravdu to není moc bezpečná země. Okolí hranic s Mauritánií jsou zaminované plochy, a u silnic často vybuchlá auta těch, kteří najeli mimo hlavní silnici na miny. Na výjezdu z hlavní města Mauritánie po nás místní házeli na naše auta kameny. Přeci jen ještě nedávno zde fungovalo otrokářství, a jejich vztah k Evropanům stále není moc pozitivní. Celkem chápu, že pořadatel Rallye Dakar, francouzská společnost ASO, změnila lokalitu konání rallye z Afriky do bezpečnějších lokalit.

Měla Africa Eco Race nejlepší atmosféru, kterou jsi na dálkových motoristických akcích zažil?

„Nejlepší atmosféru z pohledu zájmu diváků byla rallye Dakar v Jižní Americe. Místní fanoušci byly neuvěřitelní, na každém rohu, a stále fandili. V Africe závody moc netáhnout. I když je pravda, že v okolí bivaků a závěrečného podia u Růžového jezera u města Dakar v Senegal, bylo hodně místních, kteří se Vám snažili prodat kdeco.“ (smích)

Měl by se Dakar podle vás přestěhovat zpátky do Afriky?

„Z vlastní zkušenosti vím, že Afrika není bezpečná. Bohužel. Je tam skvělá atmosféra, skvělé trasy, ale jsou to chudé země, a riziko okradení, únosů je vysoké. Místní vlády nemají možnost zabezpečit trať a celé bivaky pro 100% bezpečnost účastníků. Navíc Saúdská Arábie platí pořadateli rallye Dakar nemalé prostředky za to, aby se to v Saúdské Arábii jelo. To si chudé africké státy nemohou dovolit. Navíc trasy v Saúdské Arábii jsou podobné v Africe a Saúdská Arábie je obrovská země, tedy trasy se stále mohou upravovat a měnit. Tedy, podle mého názoru není žádný důvod, že by se rallye Dakar vrátila v dohledné budoucnosti do Afriky.“

Jak se těšíte do Arábie na slavnou poušť, kde jsou až stometrové duny?

„Těším se moc, podstatná část trasy závodu je jiná. Nebude se poprvé začínat rallye Dakar v Džiddě, ale v tzv. See Campu, což bude první bivak postavený přímo u Rudého moře. Moře je zde nádherné, ale v lednu to moc na koupání není. Zdenda Tůma bude mít novou čtyřkolku YAMAHA a má hodně natrénováno z Afriky. Takže má všechny předpoklady k dalšímu úspěchu. Celý náš tým bude dělat vše pro to, abychom mu pomohli k co nejlepšímu výsledku. Navíc máme spousta plánů a námětů na natáčení televizní pořadu „Saúdská arábie za oponou“, které chceme natočit s vozem Cupra Formentor. Tedy, máme toho v plánu hodně. Těšíme se na neobyčejné zážitky a dobrodružství.

Jak se celé skupině BARTH daří?

Naším hlavním businessem je autorizovaný prodej a servis aut a motorek v Pardubicích a v Hradci Králové. Ale tím, že auta i motorky rozvážíme po celé ČR, máme působnost celorepublikovou. Doba v našem businessu je složitá, ale i přesto se nám díky profesionálním zaměstnancům, a loajálním zákazníkům daří skvěle. Opět asi budeme myslím už po čtvrté v řadě největší prodejce aut Volkswagen v České republice, a ke stávajícím značkám aut Škoda, VW, Audi, SEAT, Peugeot, Opel, Citroen, KIA, rozšíříme počátkem roku 2023 zastoupení o značku Cupra. V Motocentru BARTH jsme dosáhli v roce 2022 rekordních prodejů motorek a 4kolek, kdy pokoříme hranici přes 400 prodaných strojů. Ke značkám BMW Motorrad, YAMAHA, Vespa, Piaggio, Moto Guzzi, přidáme od února 2023 další značku a to motorky a 4kolky CF Moto. Velmi úspěšný byl v roce 2022 náš BARTH RIDE Operák na motorky, což je krátký operák na 6 měsíců na motorky, kdy zákazníci platí nájem jen v době, kdy mohou motorky využívat.

Nápad a rovnou i dohoda, že bychom mohli zastupovat značku CF Moto v našem Motocentru BARTH v Pardubicích vznikl při říjnovém závodě Africa Eco Race, kdy jsme úplně náhodou na poušti v Západní Sahaře potkali čecha, cestovatele a novináře Jardu Šímu, který zde byl zrovna na cestě při dlouhodobém testu motorky CF Moto. Já ho do té doby vůbec neznal. A při našem dlouhém večerním povídání na poušti vznikla myšlenka, abychom stroje CF Moto prodávali v Pardubicích. Což se nakonec následující měsíce upeklo, a od února 2023 budeme tuto značku oficiálně zastupovat v Pardubicích. Náš produkt BARTH-OPERAK.cz i přes mírné navýšení ceny díky vyšší úrokové sazby stále láká tisíce zákazníků na operativní leasing.

A od ledna 2023 v rámci skupiny BARTH startujeme nový projekt BARTH-HOLIDAY, což je poskytování pronájmů prémiových apartmánů v atraktivních horských lokalitách v Čechách. Na webu www.BARTH-HOLIDAY.cz je v nabídce 10 luxusních apartmánů, a během roku 2023 se počet navýší na více jak 20.“